Friday, January 23, 2009

Sejarah menemukan pelbagai pengajaran

Assalamu'alaikum.
Pagi tadi selepas selesai melaksanakan satu kerja ana singgah di kedai Mesra (kedai ni berdekatan dengan pejabat ana) Biasanya ada dua kedai yang biasa dan selalu ana singgah untuk bersarapan atau minum pagi. Sarapan lain minum pagi lain. Itu tafsiran masing2 la. Kalau perasan, dlm program2 motivasi biasanya ada sarapan pagi dan kemudian minum pagi. Beza kan dok?
Xpa, itu bukan ceritanya. Selesai menghabiskan roti jala satu set (satu set ada 3 ketul roti jala) ana membuka helaian untuk membaca berita2 kemenangan PAS di Kuala Ganu. Seronok la baca kisah2 kemenangan dan terpampang muka ceria Tok Guru Hj Hadi dan calon PAS YB Mohd Abdul Wahid Endut (jarang2 nama orang ada Mohd dan Abdul sekali gus... ) Harapannya ialah semua yang membaca samada pendokong, penyokong hatta musuh sekalipun berasa lega dengan kemenangan ini dan moga2 beroleh sinar baru kepada senario politik tanahair dan masa depan yang lebih gemilang kepada perjuangan Islam.
Tak lama lepas tu, ana disapa oleh Tuan Shamsudin. Dia ni jiran pejabat ana. Dia juga merupakan seorang ahli majlis MP Selayang. Kadang2 bila dah jumpa kat kedai makan tu memang akan sarapan@minum pagi dengan dia. Alhamdulillah pagi tadi ntah tak semena2 kami berbincang pasal sejarah PAS. Mula timbul topik ni sebab ana terbaca satu berita dalam Harakah tu cerita pasal Sdr Ezam. Kat situ la Tn Shamsudin ni berkongsikan pengalaman beliau dan sejarah bersama dengan PAS dan individu2 hebat dalam PAS.
Semua orang yang alert dan peka dengan isu politik tanahair pasti mengenali insan yang bernama Ezam. Sampai orang kata dia ni klon Anuar Ibrahim. Terbukti dia memang klon DSAI sebabnya dia pun terjun masuk UMNO. Cume bezanya dia dari UMNO tubuh Keadlian kemudian terjun semula ke dalam UMNO. Kalau dia orang paling hebat hentam, kutuk, sumpah seranah UMNO kini dia jilat semua kutukan tersebut dan dia telan dengan penuh kenikmatan bersama dengan UMNO kemudian dia terbalik kuang 360 darjah. Dia hentam bos lama dia. Sebab apa? Manusia seperti ini tidak lain dan tidak bukan kerana kepentingan diri sendiri.
Ini juga berlaku kepada sesiapa jua tak kira dalam parti apa juga yang dia terlibat. PAS juga ada sejarah individu seperti ini. Tn Shamsudin bercerita pasal Nakhaie Ahmad. Dulu dia merupakan Naib Presiden PAS. Sekarang dia merupakan ahli UMNO yang dulunya dia kapirkan@kafirkan. Orang yang begitu lantang menghentam orang lain tak kira musuh dia ka... apatah lagi kawan2 dia akhirnya dia sendiri bersama puak2 yang dulu dia telah kapirkan. Sebab itu Tn Guru Nik Azizi melarang hentam individu dengan hentaman yang melampau2. Kalau nak hentam UMNO xapa. Hentam lah sampai penat. Sebab mereka juga adalah mad'u yang mesti kita tarik dan ajak bersama dengan Islam yang syumul bukan Islam hadhari Pak Lah Badawi.
Apa yang kami kongsi bersama ialah keikhlasan, kejujuran dan kesungguhan dalam sesuatu perjuangan akan memastikan seseorang individu itu mampu untuk bertahan atau istiqamah sehingga mereka mati bertemu Allah az zawajalla. Contoh terhampir ialah almarhum Dato' Fadzil Mohd Nor. Ketika Tn Shamsudin menceritakan pengalaman beliau bersama al marhum inilah ana melihat timbul satu perasaan sedih, rindu dan kasih sehingga suaranya agak perlahan. Ana dapat membayangkan betapa insan seperti almarhum Dato' Fadzil Nor merupakan insan yang cukup komited dan ikhlas dalam perjuangannya. Bayangkan ketika kematian beliau jenazah almarhum diiringi oleh jutaan manusia dari Hospital UKM sehingga sampai di Muassasah Darul Ulum Pokok Sena. Pengalaman Tn Shamsudin sendiri dia berjalan hampir 15km untuk sampai ke Muassasah. Jalan begitu sesak. Dan yang paling membanggakan ialah pengalaman yang pernah dikongsikan oleh seorang pilot yang bertanggungjawab menerbangkan jenazah dari KL ke Kepala Batas dimana sepanjang penerbangan ihsan tersebut sekumpulan awan mengiringi dari awal sehingga sampai di Kepala Batas. Akhirya, pilot yang bukan Islam itu telah memeluk Islam setelah melihat peristiwa yang cukup menakjubkan itu.
Kawan dan lawan cukup mengenali perwatakan almarhum. Beliau cukup mesra dengan insan yang mendekati beliau. Ketokohan ini menjadi sejarah keperibadian seorang pemimpin Islam yang berusaha untuk mencontohi keperibadian para Nabi dan Rasul. Almarhum telah membuktikan betapa beliau menghabiskan umur beliau dalam perjuangan. Kita pulak mcamana?
Jika sikap yang berlawan yang terus kita pamerkan dan kita biar menguasai diri kita sudah pasti kita akan menyesal dikemudian hari. Jika sikap cintakan kepada kedudukan, pangkat dan harta menjadi impian kita sudah barangpasti kita akan tercicir dalam landasan perjuangan. Maka, belajar dan contohilah insan2 mutiara pejuang dalam perjuangan Islam ini untuk menyelamatkan diri dan mamastikan kita akhiri kehidupan di atas muka bumi sebagai pejuang agama Allah swt.
Salam ukhuwwah salam perjuangan

No comments:

Post a Comment