Monday, October 26, 2009

Salam Pertemuan

Assalamu'alaikum. Moga-moga semua pembaca sihat sejahtera serta mendapat hidayah, taufik dan rahmat daripada Allah swt. Alhamdulillah, akhirnya hari ini dapat jua ana kembali menulis di dalam blog setelah sekian lama menyepi diri. Menyibukkan diri dan sengaja membuatkan diri malas menulis apa-apa tulisan untuk peringatan dan perkongsian kita bersama. Bukanlah niat ana untuk mengajar atau seumpama dengannya tetapi lebih kepada perkongsian pengalaman dan sedikit pengetahuan yang ada moga-moga ianya bermanfaat untuk kta bersama.


Ana mohon maaf diatas terputusnya tulisan ana dalam blog ini yang pada awalnya untuk ditulis walaupun hanya tulisan untuk sebulan. Untuk tulisan menyambung kembali ukhuwwah dan perjuangan sesama kita, ana ingin mengajak anda semua memikirkan sesuatu usaha dan sebagainya untuk mempertautkan ukhuwwah antara orang-orang yang kita kenali. Mungkin telah lama kita tidak bertanya khabar apatah lagi bertemu dengannya.


Fikir-fikirkanlah usaha-usaha yang termampu untuk kita buat. Apa yang penting ialah ukhuwah antara kita denga orang yang kita kenali itu kembali terjalin. Mungkin kita boleh sms, email, tulisan atau mengutus surat (jarang sangat kaedah ini menjadi pilihan) untuk langkah awal.


Langlah seterusnya ialah kita menganjurkan satu pertemuan antara kita dengan "dia" melalui pertemuan di kedai mamak, restoran, shoping complex, program-program anjuran orang lain ataupun kita ajak dia bertandang ke rumah kita. Kita sediakan makan yang istimewa untuk "dia". Rancanglah agar pertemuan itu berjalan dengan baik dalam suasana ukhuwwah yang terbaik. Orang terbaik ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain walaupun dia tidak bersalah. Jadikan pertemuan itu bukanlah pertemuan yang terakhir dan sebelum bersurai aturkan atau rancangkan pertemuan yang seterusnya.


InsyaAllah, jika usaha ini kita semua lakukan ana yakin dan percaya ukhuwwah sesama kita akan lebih baik dan setiap permasalahan buruk yang timbul antara kita mudah untuk diselesaikan dan tidak berlarutan. Bila tidak ada komunikasi dan pertemuan maka ukhuwwah mudah renggang dan segala unsur tidak baik amat mudah menyerap di tengah-tengah antara kita dan "dia".


Marilah sama-sama kita lakukan perkara yang baik ini. Sirru 'ala barakatillah.


Salam ukhuwwah salam perjuangan...

No comments:

Post a Comment